måndag 8 oktober 2007

Förlossning

Och så fick jag föda! Helt underbart fantastiskt, häftigt! Jag gick över tiden med fyra dagar. Jag födde vårt BARN en lördag morgon, några minuter i sju. Då hade jag haft regelbundna värkar i ungefär 12 timmar och varit inne på BB sen strax innan midnatt. Jag stod och hängde med armarna om min mans hals ”hela” natten, så jag hade träningsvärk dagen efter…jag andades efter konstens alla regler och slappnade av vid varje värk, precis som jag lärt mig. Tyckte själv att jag var så duktig!

Det där med avslappning kan jag varmt rekommendera. Att det hjälpte märktes speciellt vid de tillfällena då jag skulle ändra ställning, från tex stående till sittande. Då fick jag mycket ondare vid nästa värk, eftersom man måste röra musklerna när man rör sig. Så precis i slutskedet, jag hade börjat krysta och då plötsligt undrar barnmorskan om jag inte skall ändra ställning. Öh, ändra ställning nu? Blev nästan irriterad på henne och tänkte ”att så fan heller”. Jag visste ju att det göra ändå ondare. Så jag tänkte att jag skall nog visa henne och vid nästa krystvärk tog jag i för kung och fosterland och ut far en unge på en krystvärk, så barnmorskan fick fånga henne i luften! Så där missade jag en del enligt boken, man skall ju hålla emot vid krystvärken, så att man inte spricker… tänkte inte på det.

Jag var Mamma och hon var helt underbar!

Och så var hon född, min älskade dotter! Vilken underbar känsla! Så mycket som jag hade längtat och ändå kunde jag inte föreställa mig den där enorma kärleken som kom. Den kom liksom smygande. Första minutrarna med henne på magen var jag mest glad och lättad att det var över, att det äntligen inte gjorde ont längre…och som en bonus låg det ett litet barn mot mitt bröst! Det var svårt att fatta, att ta in att det verkligen var mitt barn som låg där, att jag verkligen var mamma.

Sen smög kärleken på, och på hennes tredje dygn blev det nästan övermäktigt, jag visste inte var jag skulle ta vägen med mina känslor!

Och äntligen fick jag vara på rätt sida i korridoren på BB. Oj, vad jag trivdes med att vara på BB, snacka om att känna sig speciell. Det är som att vara inne i en liten bubbla. Och sen, när vi åkte hem var jag så förvånad över att allt såg ut som vanligt ute i världen. Bilar körde omkring och människor gick till sina jobb, folk handlade mat. Vädret var grådassigt, med snöslask. Men vår värld var förändrad för alltid!

Inga kommentarer: